Olle Blomberg

Från WiGo
Hoppa till: navigering, sök

Olle Blomberg (1909–1996) föddes i Umeå.

Innehåll

Biografi

Hos sin morbror Otto Wretling avlade Blomberg gesällbrev i yrkes- och dekorationsmåleri 1930. I början på 40-talet gifte sig Olle med Hertha från byn Tuggensele. De bosatte sig i det gamla skolhuset i byn.

För att kunna bedriva studier vid Otte Skölds konstskola i Stockholm ställde han ut ett tiotal målningar i skyltfönstret på en herrekipering i Umeå. Med 300 lotter á en krona styck gick resan vid mitten av 40-talet till Stockholm. I huvudstaden mötte han verk av konstnärer som Picasso, Braque och Matisse. Under tiden i Stockholm arbetade han även hos den välkände dekorationsmålaren och kyrkorestauratören Yngve Lundström. I huvudstaden fick Blomberg anställning som konservatorsassistent på Nationalmuseum. Efter en längre tids sjukdom sade han emellertid upp tjänsten för att helt ägna sig åt den egna konsten. Även om Olle trivdes mycket väl med att vistas i miljön med de stora mästarnas verk blev det egna utövandet allt viktigare för honom med åren.

Tillbaka i Västerbotten, först i Umeå sedan i Lycksele, deltog Blomberg i det unga och aktiva konstnärslivet i Umeå. Västerbottens konstnärsklubb och Västerbottens läns konstförening bildades och Blomberg ställde ut i flera av konstföreningens höst- och vårsalonger.

Olle Blomberg blev Lyckseles store målare och hans verk kan ses på flera offentliga platser i Lycksele. Han utförde 1954 en större målning, Livets väg, som placerades i Läroverkets aula i Lycksele och slutförde samma år Labyrinten till Tingshuset. (Målningen finns numera i S:t Mikaelsgården, efter att Tingshuset brann ner 2004.)

Konstnärlig utveckling

Olle Blomberg sade själv att hans konst skiftat med de olika decennierna. Det var något han ofta blev kritiserad för, men snarare ska hans varierande konstnärliga uttryck ses som en utveckling. Han målade i början av sin konstnärliga karriär mycket stilleben. Hans bilder från 30- och 40-talen är naturalistiska, föreställande, ofta i milda, jordnära färger och med en omärklig penselskrift.

Efter en sjukdomsperiod i början av 50-talet märks puristiska drag i hans måleri. Motiven blir mer abstrakta och han arbetar i hela färgfält med kraftigt markerade konturlinjer. Naturen kring kring Tuggensele var en omtyckt motivkrets. På 50-talet tyglade Vattenfall Tuggenseleforsen vilket säkert var ett skäl till att Olle sökte sig till nya motiv. Under många år blev Tärnafjällens skönhet och särskilt Rutjebäcken, med utlopp i Tängvattnet ett kärt motiv.

Längre in på 50-talet blir penselskriften mycket tydlig. Bilderna byggs upp av ett nätverk av kraftiga streck som på nära håll nästan kan ge ett obegripligt intryck, men som på avstånd smälter samman till en helhet. Det är samma tankegångar som pointillisterna använde sig av, som ligger till grund för Olles måleri.

På 60-talet påverkas han av alla de intryck han får under de många och långa resor han och Herta företar sig i bil i Europa och i Nordafrika. Färgerna blir ljusare men en viss otålighet i linjespelet finns kvar.

Konfrontation - en av Olles sista målningar från slutet av 80-talet visar en helt ny stil, ett nonfigurativt måleri i starka färger. Målningen är en spegel av vår tid, intensiv och svårgripbar.

Under alla år samlade Olle bilder, tidningsartiklar, texter och klippte ihop till collageböcker med en stor medvetenhet om tiden vi lever i – ekonomi, miljö, politik, jämställdhet. Med skarpsinne, en del ilska och en stor portion humor fångar han sin samtid.

Färgklockan

Med sin gedigna målarutbildning i botten och färgbehandlingserfarenheter från konservatorsarbetet, intresserade sig Olle Blomberg mycket för färgteoretiska problem. För att blanda färg till önskad kulör skapade han sin färgklocka, en låda med 25 färgade klossar som visar färgernas relation till varandra med utgångspunkt i nio basfärger. Idén till färgklockan växte fram genom studier av de moderna konstteorier som bl a Kandinsky och Mondrian framfört. På 60-talet konstruerade han lådor till Färgklockan. Han numrerade och signerade 101 stycken. Hans tanke var att de skulle användas som arbetsmaterial inom bildundervisningen i skolan.

Referenser

Sällskapet Olle Blombergs vänner är en sammanslutning för alla som vill stödja Stiftelsen Hertha och Olle Blombergs fond i arbetet med att bevara och utveckla konstnärshemmet Tuggengården.

Länkar

Olle Blomberg har tillsammans med hustrun Hertha testamenterat sitt hem Tuggengården till Lycksele Kommun.


Personliga verktyg
Namnrymder

Varianter
Åtgärder
Navigering
Verktygslåda
Verktygslåda